AVAN/03
Memòria, massa memòria
Allò que sovint anomenem Memòria ve acompanyat d’allò que ens ve donat i d’alguna forma ens condicionada, immobilitza des dels acords consensuats per forces hegemòniques que sovint tenen adjudicada la responsabilitat d’escriure aquesta historia del que va quedant en la memòria. Aquests acords estan fonamentats en sabers estructurats de la tradició il·lustrada i subjecten fermament l’economia dels sabers.
Per això AVAN explora des de la investigació artística on l’especulació teòrica i la pràctica artística van de la mà. Però AVAN tampoc creu en una definició sistèmica d’allò que anomenem ¨investigació artística¨ i, per tant, més enllà d’un primer consens (per entendre’ns amb aquesta terminologia) volem fer pales la nostra oberta i sentida voluntat d’incidir amb aquells projectes que ens confonen i ens desafien davant de les veritats establertes; com allò que anomenem MEMÒRIA.
I per acometre la complexitat dàllò que anomenem MEMÒRIA, no volem sols traduir aquelles asepcions del que significa i traduir artísticament el terme. No es tracta ací de culturitzar als que co-participen, col·laboren o sols transiten per AVAN, no. En aquest cas volem traspassar allò que anant resolent-se com a tal i consolidant-se en la nostra preconfiguració d’allò que anomenem realitat. I volem enguany incorporar el el concepte de MEMÒRIA NOÈTICA que és un terme utilitzat en la ciència ficció per referir-se a una forma de memòria sobrenatural o paranormal que ens pot permetre recordar esdeveniments i experiències que no s’han experimentat directament. Per això les habilitats psíquiques en aquest projecte ens permetrán accedir a informació més enllà del que es pot aprendre per mitjans convencionals, ho això esperem…
La nostra identificació amb els llocs es conformen indivisiblement de la percepció de la seua història com una activitat memorística que involucra la totalitat de l’ésser humà, i que no es pot portar a model ni a impugnar sense tenir en compte el context, social i cultural en què es produeix i així invocar altres practiques. És a dir, la història està influenciada per la percepció així què, els individus interpreten el món que els envolta de manera esbiaixada, i el llenguatge que utilitzem fa la resta. Per tant alliberar-nos d’allò que recordem sols podrá experimentar-se per dinàmiques extrasensorials.
El llenguatge no és pur, ja que està influït per diversos factors com ara la cultura, la història, la política, les relacions socials, entre altres i aquestes estan en constant evolució i canvi. Les diferents percepcions de la realitat es transformen al llarg del temps per adaptar-se a les necessitats i les circumstàncies, i això es veu reflectit en la diversitat cultural dels nostres pobles. I justament aquest arxipèlag de pobles diversos obtenen la seua força amb allò que els separa; les seues diferències d’estar. Exhortarem les forçes ocultes per explorar les potències soterrades per la memoria.
Per tant, l’art en una societat és un factor essencial per experimentar aquesta trànsit Memorialista Noètic i els seus trànsits entre expressió i percepció més enllà del que dèiem a l’inici del text. Expressar no és sols un vial per a la comunicació, sinó que també és un mitjà a través del qual es transmeten i es mantenen les normes, valors i creences d’una societat però també s’impugnen. Així, aquest nou viatge d’AVAN vol influir en la forma en què els seus habitants perceben i interpreten la seua realitat de de forma prospectiva sino aprofundint en allò invisible..
Curador i comisari, Rafael Tormo Cuenca